De Nederlandse verzekeraar Achmea – bekend van onder meer FBTO, Zilver Kruis, Interpolis en Centraal Beheer – is op big data-tour geweest bij technologiebedrijven in Silicon Valley. En kreeg een idee voor een nieuw verdienmodel: data van klanten in ruil voor premiekorting op schadeverzekeringen.
Dat meldt directeur Albert Spijkman van Achmea donderdag tegenover Het Financieele Dagblad.
Sinds de woekerpolisaffaire leveren levensverzekeringsproducten minder op, zorgverzekeringen zijn sterk gereguleerd en schadeverzekeringen zijn traditioneel al geen vetpot voor verzekeraars. Hoe dan wel de winstmachine veiligstellen?
Achmea wil iets doen met het trendy fenomeen ‘big data’: grote gegevensbestanden commercieel exploiteren. Maar dan in combinatie met preventie, zo is de gedachte. Want dat past bij een verzekeraar.
Op inspiratiebezoek in het Amerikaanse techwalhalla Silicon Valley heeft directeur Marktstrategie Albert Spijkman vier ideeën ontwikkeld, twee voor klanten en twee die meer met interne processen bij de verzekeraar te maken hebben. Bij de laatstgenoemde twee toepassingen gaat het om IT-oplossingen voor vereenvoudiging van de administratieve bureaucratie bij onder meer schadeverzekeringen en het inhuren van computerhackers om de eigen systemen te testen.
Slimme thermostaat en autokastje
Voor verzekerden zijn vooral de twee klantgerichte ideeën baanbrekend. Achmea wil gaan samenwerken met Google Nest, een project van de Amerikaanse technologiegigant dat draait om slimme thermostaten en rookmelders.
Achmea denkt erover om het Google-product te gaan promoten bij huishoudens, met het idee dat dit huizen veiliger maakt. Gevolg: een lagere schadelast bij bijvoorbeeld brandverzekeringen. "We zijn bereid de premie te verlagen als mensen dat soort apparaten installeren. Als de klant veiliger woont, hebben wij minder schade. Maar het is ook beter voor de klant. Die woont veiliger", aldus Achmea-directeur Spijkman tegenover het FD.
Als kanttekening geeft de Achmea-directeur wel aan dat het delen van data uit slimme kastjes een rol zal spelen. "Het blijft informatie van de klant. Die kan besluiten of hij de informatie wil delen met ons of niet. Doet hij dat, dan krijgt hij een lagere verzekeringspremie."
Een woordvoerder Google Nest geeft in een reactie tegenover Z24 aan dat Nest bij samenwerking met verzekeraars alleen doorgeeft of het rook- en koolmonoxide alarm werkt, de batterijen geladen zijn en de wifi-verbinding goed is - mits de klant akkoord is.
Rijgedragverzekering
De uitruil van data voor een lagere verzekeringspremie kan ook een rol gaan spelen bij een autokastje dat 'veilig rijden' stimuleert. Zo'n kastje kan het rijgedrag van individuele bestuurders bijhouden (onder meer de snelheid), met hulpdiensten communiceren bij pech en bijvoorbeeld zakelijke kilometers registreren. "Wij willen extra voordelen voor de automobilist creëren. Zoals premieverlaging als iemand niet te hard rijdt", aldus Spijkman van Achmea in het FD.
Overigens bieden andere Nederlandse verzekeraars al een rijgedragverzekering aan. Op de website Rijgedragverzekering.nl kunnen consumenten nu al bij vijf verzekeraars terecht. Het rijgedrag wordt gemeten met behulp van een OBD-stekker die je heel makkelijk in je auto plaatst. OBD staat voor On Board Diagnostics. De stekker registreert onder meer hoe hard je rijdt, hoe vaak je remt, je brandstofverbruik en je locatie.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl